천안교육지원청, '역사트래킹 천안학개론' 교원연수 완료. 사진/천안교육지원청 제공

충남 천안교육지원청(교육장 차덕환)이 11월 1일 관내 초·중등 교원을 대상으로 실시한 '역사트래킹 천안학개론' 교원특수분야직무연수를 완료했다.

◆10월 18일부터 총 15시간 과정 운영

교육지원청은 10월 18일부터 11월 1일까지 총 15시간 과정으로 연수를 진행했다. 연수는 천안의 역사와 향토사를 교육현장에 접목해 학생 인성교육과 지역 정체성 교육을 강화하는 것을 목표로 했다.

◆강의와 현장답사 병행

연수는 강의와 현장답사를 병행하는 방식으로 진행됐다. 강의는 △천안을 아는 힘 △이야기로 만나는 천안 △천안, 배움의 길 500년 △천안이 키운 역사 등의 주제로 천안의 정체성과 향토사를 다뤘다.

마지막 날에는 유관순 열사기념관, 이동녕 선생 생가, 박문수 사당, 목천향교, 천안삼거리, 천안박물관을 방문했다. 교사들은 지역의 역사 현장을 직접 체험했다.

천안교육지원청, '역사트래킹 천안학개론' 교원연수 완료. 사진/천안교육지원청 제공

◆참여 교사들 "학교 프로그램에 반영"

초등학교 교사 김 모 씨는 "유관순 열사기념관을 방문하면서 지역의 역사적 의미를 다시 생각하게 됐다"며 "학생들과 천안의 얼을 주제로 한 수업을 해보고 싶다"고 말했다.

고등학교 교사 이 모 씨는 "강의에서 배운 내용을 현장답사를 통해 직접 체험하면서 교육의 깊이가 달라졌다"며 "천안의 역사와 인물을 주제로 한 체험학습을 학교 프로그램에 반영할 계획"이라고 밝혔다.

◆"지역 뿌리 이해가 인성교육 출발점"

천안교육지원청 관계자는 "인성교육의 출발점은 내가 사는 지역의 뿌리를 이해하는 일"이라며 "이번 연수가 교사들이 천안의 역사와 인물을 인성교육의 실천 소재로 삼아, 학생들에게 공동체 의식, 배려와 공감, 책임감 등의 가치를 길러주는 계기가 되기를 바란다"고 말했다.

천안교육지원청은 교원들이 지역사와 문화유산을 교육활동에서 활용할 수 있도록 다양한 프로그램을 운영할 예정이다.

김한규 기자

English Article

아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.

Cheonan Office of Education Completes 'History Tracking Cheonan Studies' Teacher Training

15-hour Program for Elementary and Secondary Teachers...Establishes Foundation for Character Education Practice

The Cheonan Office of Education in South Chungcheong Province (Superintendent Cha Deok-hwan) completed the 'History Tracking Cheonan Studies' special teacher training program for elementary and secondary school teachers on November 1.

◆15-hour Program Conducted from October 18

The Office of Education conducted the training program for a total of 15 hours from October 18 to November 1. The training aimed to strengthen student character education and regional identity education by integrating Cheonan's history and local heritage into the educational field.

◆Combined Lectures and Field Visits

The training was conducted through a combination of lectures and field visits. Lectures covered topics including △The Power of Knowing Cheonan △Meeting Cheonan Through Stories △Cheonan, 500 Years of Learning Path △History Nurtured by Cheonan, addressing Cheonan's identity and local history.

On the final day, participants visited the Yu Gwan-soon Memorial Hall, Lee Dong-nyeong's birthplace, Park Mun-su Shrine, Mokcheon Hyanggyo, Cheonan Samgeori, and Cheonan Museum. Teachers directly experienced the region's historical sites.

◆Participating Teachers "Will Reflect in School Programs"

Elementary school teacher Kim said, "Visiting the Yu Gwan-soon Memorial Hall made me reconsider the historical significance of our region," adding "I want to conduct classes on the spirit of Cheonan with students."

High school teacher Lee stated, "The depth of education changed as I directly experienced Cheonan's historical sites through field visits based on lecture content," and "I plan to reflect experiential learning themed on Cheonan's history and figures in school programs."

◆"Understanding Regional Roots is Starting Point of Character Education"

An official from the Cheonan Office of Education said, "The starting point of character education is understanding the roots of the region where one lives," adding "We hope this training becomes an opportunity for teachers to use Cheonan's history and figures as practical materials for character education, cultivating values such as community consciousness, consideration and empathy, and responsibility in students."

The Cheonan Office of Education plans to operate various programs to enable teachers to actively utilize local history and cultural heritage in educational activities.

Reporter Kim Han-kyu