최민호 세종특별자치시장

최민호 세종특별자치시장이 행정수도 완성을 인구 소멸과 지방 소멸 위기를 극복할 유일한 해법으로 제시했다.

최 시장은 3일 정부세종컨벤션센터에서 열린 2025년 한국지방자치학회 추계국제학술대회에 참석해 이같이 밝혔다.

◆ 행정수도 완성, 국가균형발전의 핵심 축

최 시장은 '행정수도 세종 완성, 미래 대한민국으로의 도약'을 주제로 한 특별강연에서 "대한민국은 저출생과 지역소멸, 정치 양극화 등 삼각파도의 난제에 갇혀있다"고 진단했다.

그는 "행정수도 세종은 수도권 일극체제를 해소하고 지방분권을 실현할 수 있는 유일무이한 구조적 대안"이라고 말했다.

◆ 개헌 명문화와 국회·대통령실 이전 필요

최 시장은 세종시가 진정한 행정수도로 자리잡기 위해서는 행정수도 개헌 명문화가 선행돼야 한다고 강조했다.

그는 "행정수도 개헌 명문화가 이뤄지면 과거 위헌 논란이 종식되고 행정수도라는 확고한 법적 지위가 부여된다"며 "이를 통해 국회와 대통령 집무실이 이전하면 세종이 완전한 행정수도로 정립될 수 있다"고 설명했다.

현 정부의 제1대 국정과제인 '진짜 대한민국을 위한 헌법 개정'에 행정수도 명문화가 포함돼 있다는 점을 들어 정부와 국회의 조속한 추진을 촉구했다.

행정수도 완성 특별 세미나2(대외협력담당관). 사진/세종특별자치시 제공

◆ 세종시법 전면 개정과 재정 특례 확대 요구

최 시장은 세종시법이 행정수도 세종의 특수성을 반영하지 못하고 있다며 전면 개정이 시급하다고 밝혔다.

그는 "세종시는 광역행정과 기초행정을 동시 수행하지만 교부세 산정 시 기초사무가 반영되지 않는 불평등을 겪고 있다"고 지적했다.

올해 기준 인구 67만 명인 제주특별자치도의 보통교부세는 1조 8121억 원인 반면, 인구 39만 명인 세종시 보통교부세는 1159억 원으로 제주도의 6.4% 수준에 불과하다.

최 시장은 이를 해소하기 위해 보통교부세 총액의 2% 정률제 특례 도입이나 기초 사무 수요를 반영한 별도 산정 항목 신설을 제안했다.

◆ 한글문화도시·스마트도시 등 특례 지원 요청

최 시장은 행정수도 세종의 기능 강화를 위해 ▲한글문화도시 ▲스마트도시 ▲마이스(MICE) 산업 ▲교통·교육 분야 등의 특례 지원을 요청했다.

아울러 ▲수도권 명문대 이전 ▲국가 메가싱크탱크 ▲국제폴리텍대학 기반 해외 산업인력 육성 ▲혁신산업 거점 K-AI 시티 등으로 인구·지방 소멸을 비롯한 국가적 난제를 극복할 수 있다고 제시했다.

이번 학술대회는 3일부터 4일까지 한국지방자치학회 주관으로 열렸다. 4일에는 한아시아행정연구회와 지역 이주배경학생 교육지원정책, 주민자치, 자치경찰, 초광역권 등 세션이 진행된다.

행정수도 완성 특별 세미나2(대외협력담당관). 사진/세종특별자치시 제공

최보경 기자

아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.

Sejong Mayor Choi Min-ho: "Completion of Administrative Capital Is Only Solution to Population and Regional Decline"

Emphasizes Constitutional Amendment and National Assembly Relocation at Korean Association for Local Government Studies Conference

Sejong Special Self-Governing City Mayor Choi Min-ho presented the completion of the administrative capital as the only solution to overcome the crisis of population and regional decline.

Mayor Choi made this statement on November 3 at the 2025 Korean Association for Local Government Studies Fall International Academic Conference held at the Sejong Government Convention Center.

◆ Administrative Capital Completion, Core Axis of National Balanced Development

In a special lecture titled "Completion of Administrative Capital Sejong, Leap into Future Korea," Mayor Choi diagnosed that "Korea is trapped in triangular waves of challenges including low birth rate, regional decline, and political polarization."

He stated, "Administrative Capital Sejong is the only structural alternative that can resolve the Seoul metropolitan area monopoly system and realize regional decentralization."

◆ Constitutional Amendment and National Assembly-Presidential Office Relocation Necessary

Mayor Choi emphasized that constitutional codification of the administrative capital must precede for Sejong City to establish itself as a true administrative capital.

He explained, "If constitutional codification of the administrative capital is achieved, past constitutional controversies will end and a solid legal status as administrative capital will be granted," adding "Through this, if the National Assembly and presidential office relocate, Sejong can be established as a complete administrative capital."

Citing that the current government's first national agenda "Constitutional Amendment for Real Korea" includes codification of the administrative capital, he urged prompt action from the government and National Assembly.

◆ Comprehensive Revision of Sejong City Act and Expansion of Fiscal Benefits Required

Mayor Choi stated that comprehensive revision of the Sejong City Act is urgent as it fails to reflect the special characteristics of Administrative Capital Sejong.

He pointed out, "Sejong City performs both metropolitan and basic administration simultaneously but suffers inequality as basic administrative tasks are not reflected in grant tax calculations."

Based on this year's figures, Jeju Special Self-Governing Province with a population of 670,000 receives 1.8121 trillion won in ordinary grant tax, while Sejong City with a population of 390,000 receives only 115.9 billion won, merely 6.4% of Jeju's amount.

Mayor Choi proposed introducing a 2% fixed rate benefit of total ordinary grant tax or establishing a separate calculation category reflecting basic administrative task demands to resolve this.

◆ Special Support Requested for Hangeul Cultural City and Smart City

Mayor Choi requested special support for ▲Hangeul Cultural City ▲Smart City ▲MICE Industry ▲Transportation and Education sectors to strengthen the functions of Administrative Capital Sejong.

He also presented that national challenges including population and regional decline can be overcome through ▲relocation of prestigious universities from the capital region ▲national mega think tank ▲overseas industrial workforce training based on international polytechnic university ▲K-AI City as an innovative industry hub.

The academic conference was held from November 3 to 4 under the auspices of the Korean Association for Local Government Studies. On November 4, sessions on the Asian Association for Public Administration Studies, education support policies for students with migration backgrounds, resident autonomy, autonomous police, and super-regional zones are scheduled.

Reporter Choi Bo-kyung