◆ 법을 모르는 홍보팀장
충남 예산군 A 홍보팀장이 황당한 주장을 펼쳐 업무 지식 부재와 자격 미달, 갑질 논란이 확산되고 있다.
K 언론사 기자가 취재를 위해 공직자 조직도와 담당자 업무용 연락처를 요청하자 "개인정보보호법이 강화됐다"며 거부했다.
결론부터 말한다. A 팀장의 주장은 법적 근거가 전무하다.정보공개법 제9조 제1항 제6호 라목은 명확하다. 공무원의 업무용 전화번호와 이메일은 공개 대상이다. 비공개 대상은 자택 주소, 자택 전화번호, 주민등록번호 등 공적 업무와 무관한 정보에 한정된다.
4일 행정안전부는 "민원 처리와 정보공개 청구 시 공무원의 성명과 연락처는 공개한다"고 밝혔다.A 팀장이 말한 '개인정보'와 업무용 연락처는 전혀 다른 개념이다. 홍보팀장이라면 이 정도는 기본 상식이다. 법을 앞세워 거부하면서 정작 그 법조차 모른다. 공직자로서 심각한 자질 결함이다.
◆ 언론인을 적으로 대하는 공무원
A 팀장의 문제는 무지에 그치지 않았다. 기자를 머리끝부터 발끝까지 훑어보는 모욕적 시선을 보냈다. 언론인에 대한 명백한 경멸이다."문제 있으면 감사 청구하든 경찰에 고발하든 하라"는 고압적 발언도 서슴지 않았다. 갑질이다.
협조를 구하는 기자에게 오히려 "막무가내"라며 역공했다. 누가 막무가내인가. 법적으로 공개해야 할 정보를 거부하는 공무원인가. 정당한 취재 협조를 요청하는 기자인가. 답은 자명하다.
전국 지자체가 법적 근거를 통해 기자에게 제공하고 있는 기초 취재 자료다. A 팀장만 유독 "줄 수 없다"며 버텼다. 특정 언론사를 차별하는 카멜레온 같은 처신이 아닌지 의심이 가는 대목이다.
◆ 팀장으로서 기본 역량도 의문
A 팀장은 다른 언론사에 문제된 자료를 "준 적 없다"고 단언했다. 그러나 다른 언론사들은 이미 조직도를 보유하고 있음이 확인됐다.본인이 안 줬으면 누가 줬는지 파악조차 못 한다. 팀원 관리도 안 되고 자료 유통 경로도 모른다. 팀장으로서 기본적인 업무 장악력이 없다는 방증이다.
홍보팀은 군정을 알리는 최전선이다. 홍보팀장은 언론과의 가교 역할을 수행해야 한다. A 팀장은 그 가교를 스스로 끊어버렸다.법을 모르고, 언론을 적대시하고, 팀 관리도 안 된다. 삼중 결격이다.
◆ 예산군은 특정인 언론인 폄하 사태 직시해야
4일 오후 홍보팀을 총괄하는 B 실장에게 전화로 질의했다. "기자가 취재를 위해 공직자 조직도와 담당자 업무용 연락처를 요청할 때 거부가 정당한가."B 실장은 "아니다. 줄 수 있다"는 명확한 답변을 내놨다. 상급자조차 A 팀장의 거부가 부당함을 인정한 셈이다.
예산 군수님께 묻는다.
정보공개법도 모르는 인물이 홍보팀장 자리에 적합한가. 언론인을 모욕하는 인물에게 대언론 창구를 맡겨도 되는가. 상급자 방침에도 반하는 독단적 행동을 일삼는 인물이 팀장 직책을 유지해도 괜찮은가.
A 팀장의 무지와 오만이 예산군 전체의 이미지를 실추시키고 있다.홍보팀장 한 명의 일탈이 아니다. 이런 인물을 그 자리에 앉힌 예산군의 인사 시스템 전체가 도마 위에 올랐다.공직자 연락처 공개를 막는 것이 홍보인가. 취재하는 기자를 적대시하는 것이 홍보인가. A 팀장은 스스로 답해야 한다.군도 사태를 직시하고 답하라.
“기사 당사자인 A팀장에게 5일 12시 00분까지 반론 기회를 부여했으나, 답변은 없었다.”
최종룡 기자
영문 기사
Yesan County PR Team Leader A Acts Above the Law…Controversy Over Incompetence, Qualifications, and Power Abuse Spreads
Qualifications of PR Team Leader Now in Question Direct Violation of Freedom of Information Act, Hostility Toward Journalists, Management Failures…Triple Disqualification
◆ A PR Team Leader Who Does Not Know the Law
PR Team Leader A of Yesan County, South Chungcheong Province, has made absurd claims, sparking growing controversy over professional incompetence, questionable qualifications, and power abuse.
When a reporter from media outlet K requested the county's organizational chart and officials' work contact information for reporting purposes, Team Leader A refused, claiming "the Personal Information Protection Act has been strengthened."
Let us state the conclusion first: Team Leader A's claim has absolutely no legal basis.
Article 9, Paragraph 1, Subparagraph 6, Item D of the Official Information Disclosure Act is clear. Public officials' work phone numbers and email addresses are subject to disclosure. Non-disclosure applies only to information unrelated to official duties, such as home addresses, personal phone numbers, and resident registration numbers.
On the 4th, the Ministry of the Interior and Safety stated, "Public officials' names and contact information are disclosed when processing civil complaints and information disclosure requests."
The "personal information" cited by Team Leader A and work contact information are entirely different concepts. This is basic knowledge for any PR team leader. Team Leader A invoked the law to refuse disclosure while not even understanding that very law. This represents a serious deficiency in qualifications as a public servant.
◆ A Public Official Who Treats Journalists as Enemies
Team Leader A's problems did not end with ignorance. The team leader subjected the reporter to an insulting gaze, looking them up and down from head to toe. This was clear contempt for journalists.
Team Leader A did not hesitate to make overbearing remarks such as "If you have a problem, file an audit request or report it to the police." This is power abuse.
When the reporter sought cooperation, Team Leader A counterattacked, calling the reporter "unreasonable." Who is truly being unreasonable here? The public official refusing to disclose legally mandated information? Or the reporter requesting legitimate cooperation for news coverage? The answer is self-evident.
This is basic reporting material that local governments nationwide provide to journalists based on legal requirements. Only Team Leader A stubbornly insisted, "I cannot provide it." This raises suspicions of discriminatory treatment toward specific media outlets, like a chameleon changing colors.
◆ Basic Competence as Team Leader Also in Question
Team Leader A flatly stated that the materials in question had "never been provided" to other media outlets. However, it was confirmed that other media outlets already possessed the organizational chart.
If Team Leader A did not provide it, the team leader cannot even identify who did. Team Leader A cannot manage staff and does not know how materials are distributed. This demonstrates a lack of basic operational control as a team leader.
The PR team is the frontline for communicating county administration. The PR team leader must serve as a bridge to the media. Team Leader A has severed that bridge.
Not knowing the law, being hostile to the media, and failing to manage the team. This is triple disqualification.
◆ Yesan County Must Face This Situation
On the afternoon of the 4th, this reporter contacted Director B, who oversees the PR team, by phone. "Is it justified to refuse when a reporter requests the organizational chart of public officials and their work contact information for reporting purposes?"
Director B gave a clear answer: "No. We can provide it." Even the superior acknowledged that Team Leader A's refusal was unjustified.
We ask the Yesan County Governor:
Is someone who does not know the Freedom of Information Act suitable for the position of PR team leader? Is it acceptable to entrust media relations to someone who insults journalists? Is it appropriate for someone who engages in arbitrary actions contrary to superior's policies to maintain a team leader position?
Team Leader A's ignorance and arrogance are damaging the image of all of Yesan County.
This is not merely one PR team leader's misconduct. Yesan County's entire personnel system, which placed such a person in that position, is now under scrutiny.
Is blocking the disclosure of public officials' contact information considered public relations? Is treating reporters with hostility considered public relations? Team Leader A must answer these questions.
An immediate response from Yesan County is required.
By joung ryong Choi