11월 13일과 11월 17일 2차례에 걸쳐 관내 신규 및 저경력 초등교사 26명을 대상으로 ‘2025 신규 및 저경력교사 생각자람학생평가 역량강화 연수. 사진/세종특별자치교육청

◆ 신규교사 현장 적응 강화와 평가 역량 높이기

세종특별자치시교육청은 11월 13일과 17일 2차례에 걸쳐 관내 신규 및 저경력 초등교사 26명을 대상으로 '2025 신규 및 저경력교사 생각자람학생평가 역량강화 연수'를 진행했다. 세종시교육청은 3월 1일자 이후 신규 배치 교사와 경력 5년 이내 저경력교사가 현장 적응을 안정적으로 이루고 평가 업무를 체계적으로 수행하도록 총 4시간 규모의 실습형 집합 연수를 운영했다.

◆ 학교생활기록부 작성 실무와 수업 피드백 중심 운영

첫 번째 연수는 11월 13일 '평가-기록을 잇다'를 주제로 진행됐다. 신규·저경력교사들은 학교생활기록부 교과 세부능력과 특기사항을 직접 작성하는 실습을 거쳤다. 세종시교육청은 각 학교의 실제 평가계획을 실습 자료로 활용해 연수 내용을 학교 현장에서 즉시 적용할 수 있도록 맞춤형으로 구성했다. 두 번째 연수는 11월 17일 '평가-수업으로 성장하다'를 주제로 열렸다. 수업 중 피드백을 학생 성장의 마중물로 삼는 데 초점을 맞춰 신규·저경력교사의 평가 전문성 함양을 도왔다.

11월 13일과 11월 17일 2차례에 걸쳐 관내 신규 및 저경력 초등교사 26명을 대상으로 ‘2025 신규 및 저경력교사 생각자람학생평가 역량강화 연수. 사진/세종특별자치교육청

◆ 교육과정-수업-평가-기록 유기적 연계로 신뢰성 강화

이강재 세종시교육청 유초등교육과장은 "교육과정-수업-평가-기록의 유기적 연계를 바탕으로 교사의 평가 전문성을 강화하고 학생 성장 중심 평가 문화를 확산하기 위해 연수를 운영하고 있다"라고 말했다. 이 과장은 "학생평가는 학생 한 명 한 명의 가능성을 바라보고 성장 과정을 정성스럽게 기록하는 것"이라며 "이번 연수가 신규·저경력교사들의 자신감 있는 평가 설계와 수업 운영으로 나아가는 든든한 기반이 되길 바란다"라고 덧붙였다. 세종시교육청은 앞으로 교사 맞춤형 역량강화 연수를 지속 확대해 학생 성장 중심 교육과정 운영을 적극 지원할 방침이다.

최보경 기자

아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.

Sejong City Office of Education Holds Capacity-Building Training for 26 New and Early-Career Elementary Teachers

4-Hour Hands-on Collective Training Focuses on Assessment-Record Linkage

◆ Strengthening On-site Adaptation and Assessment Capacity for New Teachers

The Sejong Special Self-Governing City Office of Education conducted the '2025 New and Early-Career Teachers ThinkGrow Student Assessment Capacity-Building Training' on November 13 and 17. The office targeted 26 new and early-career elementary teachers within the jurisdiction. The office designed a total of 4-hour hands-on collective training program to enable teachers appointed after March 1 to smoothly adapt to school settings and systematically perform assessment duties. The program covered newly hired teachers and those with five years or less of teaching experience.

◆ Operations Focused on School Records Preparation and Classroom Feedback

The first training session held on November 13 proceeded under the theme 'Connecting Assessment and Records.' New and early-career teachers engaged in practical exercises writing detailed abilities and special accomplishments in the school life records by subject. The Sejong City Office of Education used each school's actual evaluation plans as training materials, structuring the program to enable immediate application of training content in school settings. The second training session held on November 17 proceeded under the theme 'Growing Through Assessment and Instruction.' The session focused on classroom feedback as a catalyst for student growth, enhancing assessment expertise among new and early-career teachers.

◆ Strengthening Reliability Through Organic Linkage of Curriculum-Instruction-Assessment-Records

Lee Kang-jae, Director of Early Childhood and Elementary Education at Sejong City Office of Education, stated "We operate training to strengthen teachers' assessment expertise and spread student growth-centered evaluation culture based on organic linkage of curriculum, instruction, assessment, and records." Director Lee added "Student assessment means observing each individual student's potential and carefully recording their growth process. We hope this training becomes a solid foundation enabling new and early-career teachers to move forward with confident assessment design and instruction management." The Sejong City Office of Education plans to continue expanding customized capacity-building training for teachers and actively support student growth-centered curriculum operations.

Reporter: Choi Bo-Kyung