국문 기사
천안시의회가 시내버스 준공영제 도입을 논의하는 정책토론회를 열고 재정 부담과 관리체계 확립 방안을 검토했다.
천안시의회(의장 김행금)는 11월 3일 오전 10시 천안시청 대회의실에서 '천안 시내버스 준공영제, 시민과 함께 길을 묻다'를 주제로 정책토론회를 개최했다고 밝혔다.
◆토론회 개요
노종관·권오중·유수희 의원이 공동 주최한 이번 토론회에는 시의원, 교통 전문가, 버스업계 관계자, 시민 등 100여 명이 참석했다.
노종관 의원(건설교통위원장)은 인사말에서 "대중교통은 시민의 발이자 도시의 기본 인프라"라며 "시민의 교통권을 보장하고 공공성을 강화하는 새로운 방향을 모색하겠다"고 말했다. 권오중 의원은 좌장을, 유수희 의원은 사회를 맡았다.
◆준공영제 단계적 도입 제안
도한영 부산경제정의실천시민연합 사무처장은 발제를 통해 "준공영제의 핵심은 세금이 투입되는 구조의 투명한 관리에 있다"며 교통취약지역 중심의 단계적 도입과 시민참여형 감시체계 구축을 제안했다.
◆재정 부담과 관리체계 논의
지정토론에서는 준공영제 도입 시 예산 증가에 따른 재정 부담과 관리체계 확립 필요성을 강조했다.
김태종 천안시 대중교통과장은 "현재 연 493억 원이 투입되는 상황에서 추가 예산을 신중히 검토해야 한다"고 밝혔다.
이정범 대전연구원 선임연구위원은 "공공성 강화를 위해 성과 중심의 지원체계와 효율적 노선 관리가 필요하다"고 지적했다.
장정아 아주대학교 교수는 "회계공유시스템 등 제도 기반 마련이 선행돼야 한다"고 조언했다. 최준태 새천안교통 노조지부장은 "고용안정과 노·사·정 협의 구조가 함께 보장돼야 한다"고 말했다.
◆시민 "노선 불편·보조금 투명성 확보" 요구
참석한 시민들은 보조금 집행의 투명한 안내와 교통편의 개선을 요청했다.
한 참석자는 "자차로 25분이면 되는 거리를 버스로 이용하니 1시간이 걸린다"며 노선 불편과 환승 대기 문제를 지적했다. 또 다른 시민은 "매년 수백억 원의 보조금이 투입되는데 어디에 어떻게 쓰이는지 시민이 알 수 있도록 홍보해야 한다"고 의견을 밝혔다.
◆향후 계획
권오중 의원은 "오늘 제기된 현실적 논의들이 향후 천안형 준공영제 설계에 반영될 수 있도록 의회가 역할을 하겠다"며 "시민과 함께 답을 찾아가는 과정이 중요하다"고 말했다.
최보경 기자
영문 기사
아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.
Cheonan City Council Holds Policy Forum on City Bus Semi-Public Operation System..."Financial Burden and Management System Establishment as Challenges"
With 49.3 Billion Won in Annual Subsidies, Additional Budget Sparks Debate...Citizens Demand "Route Improvements and Transparency"
The Cheonan City Council held a policy forum to discuss the introduction of a semi-public operation system for city buses and reviewed measures for financial burden and management system establishment.
The Cheonan City Council (Chairman Kim Haeng-geum) announced that it held a policy forum on November 3 at 10 a.m. in the conference room of Cheonan City Hall under the theme "Cheonan City Bus Semi-Public Operation System: Asking Citizens for Direction."
◆Forum Overview
About 100 people attended the forum, jointly hosted by Council Members Noh Jong-gwan, Kwon Oh-joong, and Yoo Soo-hee, including city council members, transportation experts, bus industry officials, and citizens.
Council Member Noh Jong-gwan (Chairman of the Construction and Transportation Committee) said in his opening remarks, "Public transportation is the feet of citizens and the basic infrastructure of the city," adding, "We will seek new directions to guarantee citizens' transportation rights and strengthen public interest." Council Member Kwon Oh-joong served as moderator, and Council Member Yoo Soo-hee as host.
◆Proposal for Phased Introduction of Semi-Public System
Do Han-young, Secretary General of the Busan Economic Justice Practice Citizens' Coalition, proposed in his presentation, "The core of the semi-public system lies in transparent management of structures where taxes are invested," suggesting phased introduction centered on transportation-vulnerable areas and establishment of a citizen-participatory monitoring system.
◆Discussion on Financial Burden and Management System
The designated discussion emphasized the financial burden from budget increases and the need to establish a management system when introducing the semi-public operation system.
Kim Tae-jong, Director of Cheonan City's Public Transportation Division, stated, "We must carefully review additional budgets in a situation where 49.3 billion won is already being invested annually."
Lee Jung-beom, Senior Research Fellow at Daejeon Research Institute, pointed out, "To strengthen public interest, a performance-oriented support system and efficient route management are needed."
Professor Jang Jung-ah of Ajou University advised, "Institutional foundations such as accounting sharing systems must be established first." Choi Jun-tae, Branch Manager of the Sae Cheonan Transportation Union, said, "Employment stability and labor-management-government consultation structures must be guaranteed together."
◆Citizens Demand "Route Improvements and Subsidy Transparency"
Participating citizens requested transparent guidance on subsidy execution and transportation convenience improvements.
One participant pointed out route inconveniences and transfer waiting problems, saying, "A distance that takes 25 minutes by car takes 1 hour by bus." Another citizen stated, "Billions of won in subsidies are invested every year, but we need publicity so citizens can know where and how it is spent."
◆Future Plans
Council Member Kwon Oh-joong said, "The council will play a role so that the practical discussions raised today can be reflected in the design of Cheonan's semi-public operation system," adding, "The process of finding answers together with citizens is important."
Reporter Choi Bo-kyung