공정거래위원회가 예약부도(노쇼)로 인한 음식점 피해를 줄이기 위해 위약금 상한을 기존 10%에서 20%로 상향된다.
공정위는 22일 이같은 내용의 소비자분쟁해결기준 개정안을 다음달 11일까지 행정예고한다고 밝혔다.
사전 예약에 따라 재료와 음식을 준비하는 '예약기반음식점'은 위약금 상한을 40%로 높인다.
김밥 100줄 같은 대량주문이나 단체예약도 예약기반음식점에 준해 예약보증금과 위약금을 정할 수 있도록 했다. 단, 사전 고지한 경우에만 적용된다.
예식장 위약금도 현실화했다. 예식 당일 취소 시 위약금을 기존 35%에서 70%로 상향하고, 예식 29일 전부터 10일 전 취소는 40%, 9일 전부터 1일 전 취소는 50%를 기준으로 위약금을 산정한다.
공정위 관계자는 "이르면 연내에 개정안이 확정될 것"이라며 "시대 변화에 유연하게 대응해 소비자 권익 보호에 기여하겠다"고 밝혔다.
류홍근 기자
영문 기사
아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.
FTC Raises Restaurant No-Show Penalty Cap from 10% to 20%
Subtitle: 40% Applied to Reservation-Based Restaurants... Wedding Hall Same-Day Cancellation Penalty Raised to 70%
The Fair Trade Commission will raise the penalty cap for restaurant no-shows from 10% to 20% to reduce damages to restaurants caused by reservation defaults.
The FTC announced on the 22nd that it will hold an administrative notice of the revised consumer dispute resolution standards until the 11th of next month.
The penalty cap for 'reservation-based restaurants' such as omakase or fine dining that prepare ingredients and food according to advance reservations will be raised to 40%.
Large orders such as 100 lines of gimbap or group reservations can also set reservation deposits and penalties similar to reservation-based restaurants, but only if advance notice is given.
Wedding hall penalties were also adjusted to reality. The penalty for same-day wedding cancellations increased from 35% to 70%, with cancellations from 29 to 10 days before set at 40% and from 9 to 1 day before at 50%.
An FTC official said, "The revision is expected to be finalized within this year at the earliest," adding "We will flexibly respond to changing times to contribute to consumer rights protection."
Reporter Ryu Hong-geun