영동와인터널, 국악엑스포 특수로 방문객·매출 ‘두 배’ 증가. 사진/영동군
충북 영동군의 대표 관광명소인 영동와인터널이 2025 영동세계국악엑스포 기간 방문객과 매출이 크게 증가하며 지역경제 활성화의 견인차 역할을 하고 있다.
방문객 2만1천532명, 전년 대비 93.8% 증가
군에 따르면 지난 9월 12일부터 10월 11일까지 한 달간 영동와인터널을 찾은 방문객은 총 21,532명으로, 지난해 같은 기간(11,112명)보다 93.8% 늘었다. 같은 기간 매출액은 71,136,000원으로, 지난해 38,113,000원 대비 86.6% 증가했다.
엑스포·와인축제·지리적 이점 맞물려
이번 성과는 2025 영동세계국악엑스포 개최와 함께 진행된 영동와인축제, 그리고 와인터널의 지리적 이점이 맞물린 결과로 분석된다.
와인터널은 국악엑스포 주 행사장 입구 인근에 있어 접근성이 뛰어나, 엑스포 관람객이 자연스럽게 발걸음을 옮길 수 있었다. 여기에 같은 기간 열린 영동와인축제가 더해지며, 지역의 대표 문화 콘텐츠인 '국악'과 '와인'이 한데 어우러진 복합 체류형 관광 코스로 큰 인기를 끌었다.
이색 체험으로 큰 호응
엑스포를 찾은 국내외 관광객들은 공연 관람 후 와인터널을 방문해 시원한 터널 속에서 와인을 즐기며 휴식하는 이색 체험을 만끽했다.
총길이 420m, 10개 테마존 운영
영동와인터널은 지난 2018년 관광 활성화와 지역 와인산업 육성을 위해 조성된 공간으로, 총길이 420m의 터널 안에 포도밭여행, 와인문화관, 와인체험관, 영동와인관, 환상터널 등 10개의 테마존이 운영되고 있다. 터널 내부는 사계절 평균 15도를 유지해 무더운 여름에도 쾌적하게 관람할 수 있으며, 와인 시음과 판매, 와인 제조 체험, 전시 관람 등 다양한 프로그램을 즐길 수 있다.
가족·단체 관광객 대거 몰려
특히 올해 국악엑스포 기간에는 가족 단위 관광객과 단체 방문객이 대거 몰리면서 터널 내 레스토랑의 와인 무제한 시음 프로그램과 포토존, 체험존 등이 큰 인기를 끌었다. 군은 와인터널을 방문한 관광객 대부분이 엑스포 관람객과 연계돼 이동한 것으로 보고 있으며, 문화와 산업이 결합한 영동형 관광모델이 새로운 관광 흐름을 만들어냈다고 분석했다.
"지속 가능한 관광성장 이끌 것"
군 관계자는 "국악엑스포와의 연계로 와인터널 방문객과 매출이 큰 폭으로 늘었다"며, "국악과 와인이라는 두 가지 지역 브랜드가 시너지 효과를 내며 지역경제에 활력을 불어넣었다"고 말했다. 이어 "앞으로도 와인터널을 중심으로 와인산업과 문화관광이 결합한 다양한 프로그램을 운영해 지속 가능한 관광성장을 이끌겠다"고 덧붙였다.
이우현 기자
아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.
Yeongdong Wine Tunnel Sees 93.8% Surge in Visitors and 86.6% Increase in Sales During Gugak Expo
Over 21,000 Visitors in One Month…Popular as Combined Gugak-Wine Tourism Course
The Yeongdong Wine Tunnel, a representative tourist attraction in Yeongdong County, North Chungcheong Province, is playing a driving role in revitalizing the local economy with a significant increase in visitors and sales during the 2025 Yeongdong World Gugak Expo.
21,532 Visitors, 93.8% Increase Year-on-Year
According to the county, a total of 21,532 visitors visited the Yeongdong Wine Tunnel during the one-month period from September 12 to October 11, an increase of 93.8% compared to the same period last year (11,112 people). Sales during the same period were 71,136,000 won, an increase of 86.6% compared to last year's 38,113,000 won.
Expo, Wine Festival, and Geographic Advantage Combined
This achievement is analyzed to be the result of the combination of the 2025 Yeongdong World Gugak Expo, the Yeongdong Wine Festival held concurrently, and the geographic advantage of the wine tunnel.
The wine tunnel is located near the entrance to the main venue of the Gugak Expo, providing excellent accessibility, allowing expo visitors to naturally move to the tunnel. Combined with the Yeongdong Wine Festival held during the same period, it became very popular as a combined stay-type tourism course where the region's representative cultural contents of 'gugak' and 'wine' harmonize together.
Great Response with Unique Experience
Domestic and foreign tourists who visited the expo enjoyed the unique experience of visiting the wine tunnel after watching performances and enjoying wine while resting in the cool tunnel.
Total Length 420m, 10 Theme Zones
The Yeongdong Wine Tunnel is a space created in 2018 to revitalize tourism and foster the local wine industry, operating 10 theme zones including Vineyard Journey, Wine Culture Center, Wine Experience Center, Yeongdong Wine Center, and Fantasy Tunnel within a 420m-long tunnel. The interior of the tunnel maintains an average temperature of 15 degrees throughout the four seasons, allowing comfortable viewing even in hot summer, and visitors can enjoy various programs such as wine tasting and sales, wine making experiences, and exhibition viewing.
Large Influx of Family and Group Tourists
In particular, during this year's Gugak Expo period, family and group tourists flocked in large numbers, and the unlimited wine tasting program at the restaurant in the tunnel, photo zones, and experience zones were very popular. The county believes that most tourists who visited the wine tunnel moved in connection with expo visitors, and analyzed that the Yeongdong-style tourism model combining culture and industry created a new tourism flow.
"Will Lead Sustainable Tourism Growth"
A county official said, "Visitors and sales at the wine tunnel increased significantly through linkage with the Gugak Expo," adding, "The two regional brands of gugak and wine had a synergy effect and revitalized the local economy." He added, "We will continue to operate various programs combining the wine industry and cultural tourism centered on the wine tunnel to lead sustainable tourism growth."
By Lee Woo-hyun, Reporter