보은 동광초, 교육 3주체가 함께 만드는 학교교육. 사진/보은교육지원청

국문 기사

◆ 교육 3주체 참여 토론회 실현

보은 동광초등학교(교장 손미옥)는 18일 학생·학부모·교사가 참여하는 「동광 교육공동체와 함께하는 교육과정 토론회」를 개최했다. 학교는 22일 이 토론회 개최 사실을 밝혔다. 토론회는 2025학년도 교육과정 운영 성과를 점검하고 2026학년도 학교교육계획 수립 방향을 모색하기 위해 마련됐다. 학생·학부모·교사는 월드카페 방식의 민주적 소통을 통해 학교 교육의 다양한 의견을 나눴다.

◆ 6개 주제 중심 분임별 토의 진행

토론은 학습자 주도성이 살아있는 교과 수업, 학교 특색 교육과정과 학교자율시간, 민주적 학교문화와 학생자치, 학교·학년 행사 및 학급 운영, 창의적 체험활동, 생활지도와 학교-가정 협력 등 6개 주제를 중심으로 진행됐다. 참여자들은 분임별 토의를 통해 학교 교육의 방향과 실행 방안에 대해 의견을 나눴다. 5학년 차승준 학생은 "선생님과 부모님, 친구들이 함께 학교 이야기를 나눌 수 있어 뜻깊었고, 우리의 의견이 학교에 반영될 것 같아 기대된다"고 말했다.

◆ '공감과 신뢰' 기반 교육 실현

전은혜 교사는 "교육 3주체의 다양한 관점이 만나는 과정이 교육과정의 질을 높이는 출발점이 될 것"이라고 언급했다. 손미옥 교장은 "이번 토론회는 학생·학부모·교사가 학교 교육을 함께 설계하는 주체로 참여했다는 점에서 의미가 크다"며 "앞으로도 교육공동체의 의견을 바탕으로 공감과 신뢰가 살아있는 동광 교육을 지속적으로 실현해 나가겠다"고 밝혔다.

보은 동광초, 교육 3주체가 함께 만드는 학교교육. 사진/보은교육지원청

이우현 기자

Below is the full text of the English article translated from the above article using 'Google Translate'. It is premised that there may be errors in the English translation.

School Education Designed Together by Students, Teachers, and Parents

Donggwang Elementary School Holds Educational Community Forum on June 18th

◆ Three Educational Stakeholders Participate in Forum

Donggwang Elementary School in Boeun (Principal Son Mi-ok) held the "Educational Curriculum Forum with Donggwang Educational Community" on the 18th, bringing together students, parents, and teachers. The school announced the forum on the 22nd. The forum was organized to review the performance of the 2025 academic year curriculum and explore directions for establishing the 2026 academic year school education plan. Students, parents, and teachers shared diverse opinions on school education through democratic communication using the World Café method.

◆ Group Discussions Focus on Six Key Topics

The discussion centered on six topics: subject classes with student-led learning, school signature curriculum and school autonomous time, democratic school culture and student governance, school and grade events and classroom management, creative experiential activities, and student guidance and school-home cooperation. Participants exchanged views on the direction and implementation methods of school education through group discussions. Park Cha Seung-jun, a fifth-grade student, said, "It was meaningful to discuss school matters together with teachers, parents, and friends, and I look forward to seeing our opinions reflected in the school."

◆ Realizing Education Based on Empathy and Trust

Teacher Jeon Eun-hye remarked, "The process of diverse perspectives from the three educational stakeholders coming together will be a starting point for enhancing the quality of the curriculum." Principal Son Mi-ok stated, "This forum is significant in that students, parents, and teachers participated as joint designers of school education. We will continue to realize Donggwang education rooted in empathy and trust based on the opinions of the educational community."

Reported by Woo-hyun Lee