2026 참학력 특수교육 교육과정 배움자리 운영으로 현장 적용 준비 완료.사진/충남도교육청
◆ 현장 맞춤형 교육과정 안착 추진
충남교육청(교육감 김지철)은 8일 예산 일원에서 특수학교 교원과 특수교육지원센터 장학사 등 141명을 대상으로 '2026학년도 충남 참학력 특수교육 교육과정' 현장 안착 배움자리를 개최했다. 이번 행사는 2022 개정 특수교육 교육과정을 기반으로 2026학년도 충남 특수교육 방향성 구체화에 중점을 두고 진행됐다.
◆ 참학력 기반 자립·사회통합 추진
충남교육청은 '참학력'을 기반으로 특수교육 대상자 잠재력 발휘, 자립 달성, 사회 통합을 목표로 설정했다. 배움자리에서는 2022 개정 특수교육 교육과정 핵심 내용을 충남 현장에 맞춰 재구성하고, 초등학교 전 학년·중학교 12학년·고등학교 12학년 적용사항과 개별화 교육계획(IEP) 수립 사례를 공유했다. 또한 장애 특성을 고려한 교수·학습 설계 방법과 생활 중심 교육과정 운영 방안을 제시했다.
◆ 지속 지원으로 안정적 착근 추진
충남교육청은 2026 참학력 특수교육 교육과정 안정적 안착을 위한 지속적 지원 계획을 수립했다. 특수교육 대상자가 미래역량을 갖춘 사회 구성원으로 자립하고 성장할 수 있도록 최선의 지원을 진행할 방침이다.
최보경 기자
아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.
Chungcheongnam-do Office of Education Completes Field Application Preparation for 2026 True Academic Ability Special Education Curriculum
Learning Session Held in Yesan on the 8th with 141 Participants...Customized Curriculum Operation Strategy Presented
◆ Promoting Field-Customized Curriculum Implementation
The Chungcheongnam-do Office of Education (Superintendent Kim Ji-chul) held a learning session on the 8th in Yesan for the "2026 Chungcheongnam-do True Academic Ability Special Education Curriculum" implementation. The event was conducted with 141 special school teachers and special education support center supervisors, focusing on concretizing the direction of special education in Chungcheongnam-do based on the 2022 Revised Special Education Curriculum.
◆ Promoting Independence and Social Integration Based on True Academic Ability
The Chungcheongnam-do Office of Education set goals based on "true academic ability" to maximize the potential of special education beneficiaries, achieve independence, and promote social integration. The learning session reorganized the core content of the 2022 Revised Special Education Curriculum to fit Chungcheongnam-do's field conditions and shared application details for elementary school all grades, middle school grades 1-2, and high school grades 1-2, as well as examples of establishing individualized education plans (IEPs). Teaching and learning design methods considering disabilities and life-centered curriculum operation strategies were also presented.
◆ Continuous Support for Stable Implementation
The Chungcheongnam-do Office of Education established a plan for continuous support to ensure stable implementation of the 2026 True Academic Ability Special Education Curriculum. The office is committed to supporting special education beneficiaries' independence and growth as future-capable members of society.
Reporter Choi, Bo Kyung