산업건설위원회. 사진/대전시의회

국문 기사

◆ 광역도시계획과 산업정책 연계 강조

대전시의회 산업건설위원회(위원장 송인석)는 27일 제291회 제2차 정례회 제4차 회의를 열어 도시주택국 및 건설관리본부 소관 총 4건의 안건과 2026년도 대전광역시 예산안을 심사했다. 김영삼 부위원장(국민의힘, 서구2)은 2040년 대전권 광역도시계획 수립 용역과 관련해 대전·세종·충청권의 도시구조 변화 속에서 대전의 미래 공간전략을 명확히 담아낼 계획을 강조했다. 광역도시계획이 나노·반도체 국가산단 등 대전의 핵심 산업정책과 직결되는 만큼 전략적 대응이 필요하다는 입장을 제시했다. 대전·충남 행정통합 움직임이 계획 수립에 미칠 영향을 고려해 중앙정부와 인접 지자체와의 협력체계 강화를 주문했다.

◆ 공공임대 자립경영과 재정 건전성 심사

박주화 의원(국민의힘, 중구1)은 구암 다가온 운영비 지원 관련 도시공사의 자체 수익모델 전제 조건을 지적했다. 연간 운영관리비 약 5억 7천만 원 중 운영수입이 약 4억 5천만 원에 불과해 1억 원 이상의 부족분이 발생한다고 언급했다. 대전시가 운영적자를 보전하는 구조가 반복될 우려를 표시하며 다가온 전체의 구조적 적자 가능성을 검토할 것을 촉구했다. 공공임대의 공공성 유지를 전제로 상가임대·운영 효율화를 통한 자립적 운영 방안 강화를 주문했다.

◆ 재난 예산 효율화와 도시경관 추진 체계 정비

김선광 의원(국민의힘, 중구2)은 수해·설해 및 풍수해대책 자재구입 예산이 49% 증액된 점을 질의했다. 제설노선 확대가 주요 증액 사유로 제시된 가운데 확대된 제설구간의 구체적 범위와 필요성에 대한 명확한 검증을 요청했다. 매년 반복되는 재난대응 자재의 보관상태 및 염화칼슘 재고 폐기 여부를 지적하며 재고관리 체계 강화를 강조했다. 자동염수분사장치 가동률이 최근 3년간 평균 16.7%에 그친 점을 언급하며 운영 실효성 제고를 주문했다.

방진영 의원(더불어민주당, 유성구2)은 미래남교 야간경관 조성사업에 대해 3대 하천 경관조성 사업과의 정합성 검토와 도시경관의 디자인 품질 확보를 핵심으로 강조했다. 미래교가 남·북교 연계 구조임에도 남교만 먼저 추진하는 이유의 불명확함을 지적하며 형평성 논란을 해소하고 단계적 추진 여부를 명확히 할 것을 요구했다. 도시경관 개선은 단순 조명 교체가 아니라 시민 체감형 가치와 안전성 확보가 관건임을 강조했다.

송활섭 의원(무소속, 대덕구2)는 대전역 동광장길 조성사업 관련 조성공사 완료 후 뒤늦게 발생한 보상비 문제를 지적했다. 예산편성·집행 과정의 구조적 문제를 드러내는 사례로 보상 절차 관리의 미흡함을 언급했다. 역세권 재정비촉진지구 사업의 장기 추진을 감안해 향후 유사 사례 발생을 방지하기 위해 토지보상·사업계획 단계부터 면밀한 검증체계 마련을 강조했다.

이날 「대전광역시 도시 및 주거환경정비 조례 일부개정조례안」등 4건의 안건은 원안으로 가결됐다.

최보경 기자

Below is the full text of the above article translated with 'Google Translate'. Please note that there may be errors in the English translation.

Daejeon City Council Industrial and Construction Committee Reviews 2026 Budget...From Metropolitan Urban Planning to Financial Efficiency

291st Session 2nd Regular Session 4th Meeting…Four Items under Department of Urban Housing and Construction Management Approved as Originally Submitted

◆ Emphasis on Linking Metropolitan Urban Planning and Industrial Policy

The Daejeon City Council Industrial and Construction Committee (Chairperson Song In-seok) held its 4th meeting on the 27th during the 291st 2nd Regular Session to review four items under the jurisdiction of the Department of Urban Housing and Construction Management and the 2026 Daejeon Metropolitan City budget. Vice-Chairperson Kim Young-sam (People Power Party, Seo-gu District 2) emphasized a plan that clearly reflects Daejeon's future spatial strategy amid urban structural changes in the Daejeon-Sejong-Chungcheong region regarding the 2040 Daejeon Metropolitan Urban Planning project. Strategic response became necessary as metropolitan urban planning directly connects to Daejeon's core industrial policies including the nano and semiconductor national industrial complex. Considering the impact of Daejeon-South Chungcheong administrative integration movements on plan establishment, he requested strengthened cooperation systems with the central government and adjacent local governments.

◆ Public Rental Housing Self-Reliant Management and Financial Soundness Review

Councilmember Park Ju-hwa (People Power Party, Jung-gu District 1) pointed out the self-revenue model premise of the Urban Development Corporation regarding Guam Dagaon operating cost support. Annual operating and management costs totaled approximately 570 million won with operating income of only approximately 450 million won, resulting in a shortage exceeding 100 million won. Expressing concerns about recurring patterns of Daejeon City compensating for operating deficits, he urged examination of the entire Dagaon's structural deficit possibility. Presupposing maintenance of public rental housing's public nature, he requested strengthened self-reliant operation methods through commercial rent and operational efficiency improvements.

◆ Disaster Budget Efficiency and Urban Landscape Project Implementation System Reorganization

Councilmember Kim Sun-kwang (People Power Party, Jung-gu District 2) questioned the 49% increase in disaster and snow countermeasure material purchase budgets. With snow removal route expansion presented as the primary reason for budget increase, he requested clear verification of the specific scope and necessity of expanded snow removal sections. He pointed out annual repetition of disaster response material storage conditions and calcium chloride inventory disposal issues, emphasizing reinforced inventory management systems. Mentioning that automatic salt water spraying device operating rates averaged 16.7% over the past three years, he requested improved operational effectiveness.

Councilmember Bang Jin-young (Democratic Party, Yuseong-gu District 2) emphasized review of consistency with the three major rivers landscape creation project and securing design quality of urban landscape regarding the Mirae South Bridge night landscape creation project. Pointing out the unclear reasons and future plans for pursuing only the south bridge despite Mirae Bridge's north-south bridge interconnected structure, he demanded clarification of equity dispute resolution and phased implementation. He stressed that urban landscape improvement involves more than simple lighting replacement, requiring citizen-felt value and safety assurance.

Councilmember Song Hwal-seop (Independent, Daedeok-gu District 2) pointed out that compensation costs incurred after completion of the Daejeon Station East Plaza creation project revealed structural problems in budget formulation and execution processes. Considering the long-term pursuit of the station area revitalization promotion district project, he emphasized establishing precise verification systems from the land compensation and project planning stages to prevent similar cases.

On this day, four items including the "Daejeon Metropolitan City Urban and Residential Environment Improvement Ordinance Partial Amendment Bill" were all approved as originally submitted.

Reporter: Choi Bo-kyung