충남도청 청사 전경

충남혁신도시의 숙원사업인 서해선 복선전철 내포역(가칭)이 지난달 23일 예산군 삽교읍 삽교리 일원에서 신축공사 착공식을 가진 바 있다. 2027년 완공을 목표로 총사업비 548억원을 투입해 지상 2층, 연면적 2386.77㎡ 규모로 건립된다. 20년 취재 경험을 바탕으로 내포역 착공이 지역에 미칠 파급효과를 분석했다.

내포역 착공은 단순한 철도역 신설을 넘어 충남 서북부권 발전의 전환점이 될 것으로 전망된다. 2010년 '장래역'으로 고시된 지 15년 만에 본격 추진되면서 내포신도시와 예산군은 물론 서산, 당진, 태안 등 인근 지역의 교통 여건이 획기적으로 개선될 것으로 기대된다.

가장 큰 변화는 수도권 접근성 향상이다. 2027년 내포역이 개통되면 서해선이 지나는 충남 도내 모든 시군에 정차역이 생긴다. 현재 내포신도시에서 서울까지는 자가용으로 2시간 이상 소요되지만, 2031년 서해선-경부고속철도(서해선 KTX) 연결 사업이 완료되면 서울까지 이동 시간이 40분대로 1시간 이상 단축된다.

이는 내포신도시의 정주 여건을 근본적으로 바꿀 게임 체인저다. 충남도청 이전 후에도 공공기관 추가 유치와 인구 유입이 더딘 상황에서 내포역 개통은 새로운 활력소가 될 전망이다. 김태흠 지사가 "내포역이 개통하면 사람과 돈, 기회가 예산으로 몰려들게 된다"고 강조한 이유다.

내포신도시 주민들의 반응도 뜨겁다. 충남도청으로 이전한 공무원 A씨는 "그동안 서울 출장이나 주말 귀가가 큰 부담이었는데 KTX가 들어오면 생활이 완전히 달라질 것"이라며 기대감을 표했다. 예산군에서 식당을 운영하는 B씨는 "내포역이 생기면 유동인구가 늘어 지역 상권에도 활기가 돌 것"이라고 말했다.

지역 경제에 미칠 파급효과도 상당하다. 충남도는 내포역 개통으로 도민 이동 편의 제고, 지역 물류 강화, 철도 이용 활성화, 지역 균형발전 촉진 등의 효과를 기대하고 있다. 특히 역세권을 중심으로 한 도시개발사업이 본격화되면서 부동산 시장도 들썩이고 있다.

김태흠 지사는 내포역을 거점으로 한 광역 발전 전략도 제시했다. "내포역 개통과 서해선-경부선 KTX 연결 등 교통 인프라 투자와 맞물려 충남도는 삽교에 농생명융복합클러스터를 조성하고, 나아가 예산을 베이밸리의 한 축으로 성장시켜 큰 시너지를 만들 것"이라는 구상이다.

셀트리온의 3000억원 투자 유치 사례처럼 민간 투자도 적극 유치하고, 내포역을 수도권 공공기관 이전의 기폭제로 삼겠다는 전략도 내놨다. 실제로 교통 인프라 개선은 기업 입지 선정의 핵심 요소다. 내포역이 KTX 정차역으로 지정되면 바이오·제약 등 고부가가치 산업 유치에 유리한 고지를 점하게 된다.

다만 일각에서는 우려의 목소리도 나온다. 예산군 구도심 상인 C씨는 "역세권 개발이 신도시 위주로 이뤄지면 원도심은 더 소외될 수 있다"며 균형발전 방안이 필요하다고 지적했다. 교통 전문가들도 "역 주변 주차장과 연계 교통망 구축이 중요하다"며 치밀한 준비를 당부했다.

내포역 신설은 2012년 충남도청 이전, 2020년 내포신도시 충남혁신도시 지정, 2021년 국가철도망구축계획 상 서해선과 경부고속선 연결 반영 등으로 여객 수요가 증가하면서 필요성이 제기돼 왔다. 민선8기 충남도와 예산군의 지속적인 노력이 결실을 맺은 것이다.

2027년 내포역 개통까지 앞으로 약 2년 6개월이 남았다. 역사 건립과 함께 역세권 개발, 연계 교통망 구축, 공공기관 및 기업 유치 등 종합적인 준비가 동시에 진행돼야 한다. 2031년 서해선 KTX 개통까지 고려하면 충남 서북부권은 향후 10년간 대전환기를 맞게 된다.

내포역은 단순한 교통 인프라를 넘어 충남혁신도시의 완성, 서해안권 발전, 수도권-충남 연결의 관문 역할을 하게 될 것이다. 김태흠 지사의 말처럼 "사람과 돈, 기회"가 몰려들 수 있도록 철저한 준비와 전략적 접근이 필요한 시점이다.

김한규 기자

English Translation

아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.

Naepo Station Groundbreaking Gives Chungnam Innovation City 'Wings'

Era of 40 Minutes to Seoul Opens…Expected to Emerge as Core Axis of Bay Valley

The Seohae Line double-track railway Naepo Station (tentative name), a long-cherished project of Chungnam Innovation City, held a construction groundbreaking ceremony on the 23rd of last month in Sapgyo-ri, Sapgyo-eup, Yesan-gun. With a target completion in 2027, a total project cost of 54.8 billion won will be invested to build a two-story above-ground structure with a total floor area of 2,386.77㎡. Based on 20 years of reporting experience, this article analyzes the ripple effects that the Naepo Station groundbreaking will have on the region.

The Naepo Station groundbreaking is expected to be a turning point for the development of the northwestern Chungnam region beyond simply establishing a railway station. With full-scale promotion 15 years after being designated as a 'future station' in 2010, transportation conditions in Naepo New City and Yesan-gun as well as nearby areas such as Seosan, Dangjin, and Taean are expected to improve dramatically.

The biggest change is improved accessibility to the metropolitan area. When Naepo Station opens in 2027, all cities and counties in Chungnam Province where the Seohae Line passes will have stops. Currently, it takes more than 2 hours by car from Naepo New City to Seoul, but when the Seohae Line-Gyeongbu High-Speed Railway (Seohae Line KTX) connection project is completed in 2031, travel time to Seoul will be shortened to the 40-minute range, more than an hour shorter.

This is a game changer that will fundamentally change the settlement conditions of Naepo New City. In a situation where additional attraction of public institutions and population inflow have been slow even after the relocation of Chungnam Provincial Office, the opening of Naepo Station is expected to be a new source of vitality. This is why Governor Kim Tae-heum emphasized that "when Naepo Station opens, people, money, and opportunities will pour into Yesan."

The response from Naepo New City residents is also enthusiastic. Civil servant A, who relocated to Chungnam Provincial Office, expressed expectations saying, "Business trips to Seoul or weekend returns home have been a big burden, but life will change completely when KTX comes in." B, who runs a restaurant in Yesan-gun, said, "When Naepo Station is built, floating population will increase and the local commercial district will become lively."

The ripple effects on the local economy are also considerable. Chungnam Province expects effects such as improved convenience for residents' movement, strengthened regional logistics, activated railway use, and promoted balanced regional development from the opening of Naepo Station. In particular, as urban development projects centered on the station area begin in earnest, the real estate market is also stirring.

Governor Kim Tae-heum also presented a wide-area development strategy centered on Naepo Station. The plan is that "combined with transportation infrastructure investment such as the opening of Naepo Station and the connection of Seohae Line-Gyeongbu Line KTX, Chungnam Province will create an agricultural life convergence cluster in Sapgyo and further grow Yesan into an axis of Bay Valley to create great synergy."

A strategy was also presented to actively attract private investment like the case of attracting 300 billion won investment from Celltrion, and to use Naepo Station as a catalyst for relocating public institutions from the metropolitan area. In fact, transportation infrastructure improvement is a key factor in corporate location selection. If Naepo Station is designated as a KTX stop, it will gain an advantageous position for attracting high-value-added industries such as bio and pharmaceuticals.

However, some voices of concern are also emerging. Merchant C in the old downtown of Yesan-gun pointed out that "if station area development is focused on the new city, the original downtown may become more marginalized" and that balanced development measures are needed. Transportation experts also requested thorough preparation, saying "building parking lots around the station and connecting transportation networks is important."

The establishment of Naepo Station has been proposed as passenger demand increased due to the relocation of Chungnam Provincial Office in 2012, designation of Naepo New City as Chungnam Innovation City in 2020, and reflection of the connection between Seohae Line and Gyeongbu High-Speed Line in the 2021 national railway network construction plan. The continuous efforts of the 8th elected Chungnam Province and Yesan-gun have borne fruit.

About 2 years and 6 months remain until the opening of Naepo Station in 2027. Comprehensive preparations including station area development, connecting transportation network construction, and attraction of public institutions and companies must proceed simultaneously along with station building construction. Considering until the opening of Seohae Line KTX in 2031, the northwestern Chungnam region will face a great transformation period over the next 10 years.

Naepo Station will play a role beyond simple transportation infrastructure as a gateway for completing Chungnam Innovation City, developing the west coast area, and connecting the metropolitan area and Chungnam. As Governor Kim Tae-heum said, thorough preparation and strategic approach are needed at this point so that "people, money, and opportunities" can pour in.

Kim Han-gyu, Reporter