공주시가 행정안전부와 국가데이터처 발표한 2025년 2분기 전국 생활인구 산정 결과에서 충남 1위, 전국 2위를 기록했다. 월평균 생활인구 70만 2,738명으로 1분기 대비 3계단 상승했다.
생활인구의 주요 구성인 체류인구는 월평균 59만 8,778명이다. 충남 1위, 전국 3위 수준이다. 체류인구의 30∼50대 비중이 높으며 1인당 평균 카드 사용액 11만 원으로 지역경제 파급효과가 크다.
공주시는 백제문화제, 석장리 구석기축제, 겨울공주 군밤축제, 공주 국가유산 야행, 유구색동수국정원 꽃 축제, 공주야밤 맥주축제 등을 집중 육성했다. 체류형 관광 전략으로 '머무르는 관광'을 확대했다.
온누리공주시민제도 운영도 효과를 냈다. 공주시는 제도를 통해 역사유적지 할인, 음식점·카페 가맹점 할인 혜택을 제공했다. 방문객 자연스러운 지역 내 소비 유도로 실질적 경제효과로 이어졌다.
2024년 공주시는 연간 생활인구 779만 명으로 전국 3위, 충남 1위를 기록했다. 백제문화제가 열린 지난해 10월 월간 생활인구는 78만 명을 기록했다.
최원철 공주시장은 "생활인구 산정 결과는 공주시가 '머무르고 즐기는 도시'로 자리 잡은 성과"라며 "체류형 콘텐츠 확충과 데이터 기반 행정으로 생활인구가 지역 상권의 실질적 이익으로 이어지도록 하겠다"고 했다.
생활인구는 주민등록 인구뿐 아니라 통근·통학·관광으로 하루 3시간 이상, 월 1일 이상 해당 지역에 머무르는 모든 인구를 포함한 개념이다. 지역 활력과 이동 흐름을 보여주는 지표로 활용되며 인구정책과 관광 분야의 주요 지표다.
김한규 기자
Below is the full text of the above article translated by 'Google Translate'. Please note that there may be errors in the English translation.
Gongju City Records 2nd Quarter Domestic Population Ranking 2nd Nationally, 1st in Chungcheongnam-do
City Status as Stay-Type Destination Solidified… Synergy Effect of Cultural Events and Consumption Policy
Gongju City recorded 1st place in Chungcheongnam-do and 2nd place nationally in the 2025 second quarter domestic population statistics released by the Ministry of the Interior and Safety and the National Data Institute. Monthly average domestic population reached 702,738 residents, a rise of three ranks from the first quarter.
The stay population, the primary component of domestic population, averaged 598,778 residents per month. Gongju City ranked 1st in Chungcheongnam-do and 3rd nationally. The stay population showed high proportions in the 30-50 age group with average card spending of 110,000 won per person, indicating significant ripple effects on the local economy.
Gongju City focused on intensive development of the Baekje Culture Festival, Seokjang-ri Paleolithic Festival, Winter Gongju Chestnut Festival, Gongju National Heritage Night Tour, Uggu Pastel Hydrangea Garden Flower Festival, and Gongju Night Beer Festival. The city expanded "stay-type tourism" through stay tourism strategy.
The Onnuri Gongju Citizen Membership Program also produced results. Gongju City provided discounts on historical sites and restaurants and cafes through the program. Naturally induced visitors' local consumption led to tangible economic effects.
In 2024, Gongju City recorded 7.79 million annual domestic population, ranking 3rd nationally and 1st in Chungcheongnam-do. During October of last year when the Baekje Culture Festival was held, monthly domestic population reached 780,000 residents.
Choi Won-chul, Mayor of Gongju City, stated, "The domestic population statistics represent achievements of Gongju City becoming a 'stay and enjoy destination.'" He added, "Through expansion of stay-type content and data-driven administration, we will ensure domestic population translates into tangible benefits for local commercial areas."
Domestic population encompasses all residents of registered household population as well as those staying in the region for three hours or more daily and one or more days monthly for commuting, schooling, and tourism. The indicator is used to demonstrate regional vitality and population movement flows, serving as a key metric in population policy and tourism sectors.
Reporter: Kim Han-Kyu