홍성군은 2026년 1월 1일부터 8개 면 행정복지센터의 평일 저녁 및 주말 당직 근무를 폐지한다.
군은 시행 오류를 줄이기 위해 2025년 7월부터 12월까지 6개월간 5개 면을 대상으로 시범운영을 실시했다. 시범운영 결과, 원거리 근무 직원들의 안전한 귀가가 보장됐고 근무 만족도가 향상됐다. 무인경비시스템과 당직비 예산도 중복 지출이 줄었다. 주말 당직 대체휴무로 인한 주중 업무 공백도 감소해 행정업무의 연속성이 강화됐다.
당직 근무 폐지 후 퇴근 후 또는 주말에 접수되는 민원 전화는 홍성군청 당직실로 일괄 착신전환된다. 이를 통해 민원 대응이 일원화되고 처리 속도가 빨라진다.
군 관계자는 "직원들이 일과 삶의 균형을 갖출 때 업무 성과가 나온다"며 "앞으로도 근무여건 개선 방안을 지속해서 추진하겠다"고 말했다.
김한규 기자
아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.
Hongseong County Abolishes On-Call Shifts at Eight Township Administrative Welfare Centers Starting January 2026
Working Conditions Improved to Strengthen Administrative Efficiency Unified Call Handling System Streamlines Civil Service Response
Hongseong County will eliminate evening and weekend on-call shifts at eight township administrative welfare centers starting January 1, 2026.
The county conducted a pilot operation targeting five townships for six months from July to December 2025 to minimize implementation errors. The pilot results showed safe commutes for remote-working staff were ensured, and job satisfaction improved. Duplicate spending on unmanned security systems and on-call allowances decreased. Administrative work continuity was strengthened as the operational gap caused by weekend on-call substitute days declined.
After the on-call shifts are discontinued, civil complaint calls received after work hours or on weekends will be transferred directly to Hongseong County Office's on-call desk. This centralizes civil service responses and accelerates processing speed.
A county official stated, "When employees achieve work-life balance, business performance improves," and added, "The county will continue to pursue measures to improve working conditions."
Reporter: Kim Han-Kyu