
사진은 6일 오전 충북 청주시 오송역 모습. 2023.02.06.
국문 기사
◆ 사업 개요
국가철도공단이 천안청주공항 복선전철 사업을 본격 추진한다. 해당 사업은 기존 경부선과 충북선을 활용해 8.5㎞ 철도를 신설한다. 전의전동 구간 직선화, 서창정거장 개량, 북청주정거장 신설, 청주공항정거장 이설 등을 포함한다. 총 사업비는 5,610억 원이다. 사업 완료 시 수도권에서 청주국제공항까지 환승 없이 1시간대 직결 운행이 가능해진다. 현재 청주공항역에서 공항까지 700m를 이동해야 하는 불편함도 247m 연결통로로 개선된다.
◆ 추진 경과
천안~청주공항 복선전철 논의는 2000년대 중반 시작됐다. 청주공항 이용객 증가 속에서 수도권 접근성 미흡과 충북선 용량 부족이 문제로 제기됐다. 2012년 한국개발연구원(KDI)이 예비타당성조사 보고서를 발간했다. 2014년 타당성 조사와 기본계획 용역이 추진됐고, 2019년 착공을 목표로 구상됐다. 그러나 2020년 사업비 급증으로 타당성 재조사가 착수됐다. 2022년 11월 국토교통부는 당초 사업비 8,216억 원을 5,122억 원으로 조정하고 사업 기간을 2029년까지 연장했다. 지역에서는 "균형발전 사업이 경제성 잣대에 발목 잡혔다"는 비판이 제기됐다.
◆ 향후 전망
지난해 정부가 예산안에 해당 사업비를 반영하면서 2026년 상반기 착공과 2030년 개통 목표가 재확인됐다. 천안청주공항 복선전철은 충청권 균형발전의 시금석이다. 2030년 개통 이후 충청권 광역급행철도(CTX), 충북선 고속화, 수도권 내륙선 등 후속 사업이 완성되면 청주공항 중심 광역 교통망이 구축된다. 이성해 국가철도공단 이사장은 "천안청주공항 복선전철 사업은 국가 균형성장을 위한 연계 교통망 구축의 일환"이라며 "안전을 최우선으로 시공해 적기 완공에 최선을 다하겠다"고 밝혔다.
허재원 기자
영문 기사
아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.
Cheonan-Cheongju Airport Double-Track Railway to Begin Construction in First Half of 2026…Targeting 2030 Opening
Direct Access from Seoul Metropolitan Area to Cheongju Airport in 1 Hour Without Transfer…Total Project Cost of 561 Billion Won
◆ Project Overview
Korea National Railway Corporation officially launches the Cheonan-Cheongju Airport double-track railway project. The project constructs 8.5km of new railway utilizing existing Gyeongbu Line and Chungbuk Line. It includes straightening the Jeonui-Jeondong section, improving Seochang Station, establishing North Cheongju Station, and relocating Cheongju Airport Station. Total project cost reaches 561 billion won. Upon completion, direct train service from the Seoul metropolitan area to Cheongju International Airport becomes available in approximately one hour without transfer. Current inconvenience of walking 700m from Cheongju Airport Station to the airport improves to a 247m connecting passage.
◆ Progress History
Discussion on Cheonan-Cheongju Airport double-track railway began in the mid-2000s. Insufficient accessibility from the Seoul metropolitan area and capacity shortage of Chungbuk Line emerged as issues amid increasing Cheongju Airport passengers. Korea Development Institute (KDI) published a preliminary feasibility study report in 2012. Feasibility study and basic planning services proceeded in 2014, targeting construction start in 2019. However, feasibility re-investigation began in 2020 due to surging project costs. In November 2022, the Ministry of Land, Infrastructure and Transport adjusted the original project cost from 821.6 billion won to 512.2 billion won and extended the project period to 2029. Local communities criticized that "balanced development projects got held back by economic feasibility standards."
◆ Future Outlook
The government reflected the project budget in last year's budget proposal, reconfirming the goals of construction start in the first half of 2026 and opening in 2030. Cheonan-Cheongju Airport double-track railway serves as a touchstone for balanced development in the Chungcheong region. After 2030 opening, follow-up projects including Chungcheong Regional Express Railway (CTX), Chungbuk Line speedup, and Metropolitan Inland Line will complete the metropolitan transportation network centered on Cheongju Airport. Lee Seong-hae, Chairman of Korea National Railway Corporation, stated, "The Cheonan-Cheongju Airport double-track railway project is part of building connected transportation networks for national balanced growth," adding, "We will do our best to complete the project on time by prioritizing safety in construction."
By Heo Jae-won