청주국제공항 전경

◆ 청주공항 민항 활주로, 용역비마저 전액 삭제

새정부가 편성한 2026년 예산안에서 청주국제공항 민간 전용 활주로 사전타당성 조사 용역비 5억 원이 전액 삭제됐다. 충청북도는 지난해 국토교통부와 함께 용역비 예산을 정부에 제안했으나 기획재정부 예산안 확정 과정에서 반영되지 않았다고 12일 밝혔다.

청주공항은 군 공항과 민간 공항이 활주로를 공동 사용하는 구조다. 민간 전용 활주로 건설은 항공 수요 증가에 대응하고 군 작전과 민항 운영을 분리해 안전성을 높이기 위한 핵심 인프라로 꼽힌다. 충북도 관계자는 "사전타당성 조사도 못 하게 됐다"며 "용역비조차 받지 못하면 사업 추진 자체가 불가능하다"고 말했다.

지역에서는 충북 홀대 논란이 급속히 확산됐다. 충북 지역 정치권과 시민단체는 "청주공항은 중부권 관문 공항인데 정부가 외면하고 있다"며 강하게 반발했다.

◆ 영호남 신공항 수천억 vs 충북 0원…예산 배분 '극명한 대조'

새정부 예산안은 영남권과 호남권 신공항 건설 및 대형 인프라 사업에 수천억 원을 배정했다. 반면 충북의 핵심 교통 인프라 사업에는 단 한 푼도 책정하지 않았다. 예산 배분의 지역 간 불균형이 극명하게 드러난 것이다.

충북 지역 국회의원들은 "역대 정부가 충북에 국비 지원을 인색하게 해왔다"며 "이번 예산안도 충북만 빠뜨렸다"고 비판했다. 한 의원은 "수도권과 영호남 지역 대형 사업은 예비타당성 조사를 면제하거나 신속하게 진행하면서 충북 사업은 용역비도 주지 않는 것은 명백한 지역 차별"이라고 지적했다.

충북개발연구원은 최근 보고서에서 "충북은 전국에서 1인당 국비 지원액이 하위권"이라며 "교통 인프라 투자 부족이 지역 경제 성장을 가로막고 있다"고 분석했다. 실제로 충북은 수도권과 인접했지만 공항·철도·고속도로 등 핵심 인프라 확충이 다른 지역에 비해 뒤처져 있다는 평가를 받아왔다.

◆ 여야, 국회 예산 심사서 용역비 확보 총력전

더불어민주당과 국민의힘 충북 지역 의원들은 2025년 11월 국토교통부와 국회 예산결산특별위원회에 청주공항 용역비 예산 반영을 공식 요구했다. 여야는 당파를 떠나 충북 예산 확보에 협력하기로 뜻을 모았다.

민주당 소속 이광희 의원은 "지역 인프라 확충과 국가 균형발전 차원에서 청주공항 예산을 반드시 확보해야 한다"며 "국회 심사 과정에서 용역비를 추가 반영하도록 최선을 다하겠다"고 밝혔다. 국민의힘 한 의원은 "청주공항은 중부권 항공 거점으로 산업 경쟁력 제고에 필수적"이라며 "정부와 당에 예산 반영을 강력히 요청하고 있다"고 말했다.

충북도는 국회 예산 심사가 진행되는 동안 국회의원들과 긴밀히 협력해 용역비 5억 원을 추가 확보할 계획이다. 도 관계자는 "국회 심사에서 예산이 반영되지 않으면 청주공항 활주로 건설 사업이 수년 지연될 수 있다"며 "모든 행정력을 동원해 예산 확보에 나서겠다"고 강조했다.

최종룡 기자

English Article

Below is the full text of an English article translated from the above article with 'Google Translate'. It is assumed that there may be errors in the English translation.

Cheongju Airport Runway Budget Completely Cut…Will Chungbuk's '20-Year Budget Neglect' Repeat?

Subtitle: Billions poured into Yeongnam-Honam new airports while ignoring 500 million won service fee for Cheongju Airport…Ruling and opposition parties denounce "regional discrimination" and mobilize for National Assembly budget securing

◆ Billions for Yeongnam-Honam new airports vs 0 won for Chungbuk…'Stark contrast' in budget allocation

The new government's budget plan allocated billions of won to Yeongnam and Honam new airport construction and large-scale infrastructure projects. On the other hand, not a single penny was allocated to Chungbuk's core transportation infrastructure projects. The regional imbalance in budget allocation was starkly revealed.

National Assembly members from Chungbuk criticized, saying, "Previous governments have been stingy with national budget support for Chungbuk" and "This budget plan also left out only Chungbuk." One lawmaker pointed out, "It is clear regional discrimination to exempt or expedite preliminary feasibility studies for large-scale projects in the metropolitan area and Yeongnam-Honam regions while not even giving service fees for Chungbuk projects."

The Chungbuk Development Institute recently analyzed in a report that "Chungbuk ranks at the bottom in per capita national budget support nationwide" and "insufficient investment in transportation infrastructure is blocking regional economic growth." In fact, Chungbuk has been evaluated as lagging behind other regions in expanding core infrastructure such as airports, railways, and highways, despite being adjacent to the metropolitan area.

◆ Ruling and opposition parties mobilize to secure service fee in National Assembly budget review

Democratic Party and People Power Party lawmakers from Chungbuk officially requested the Ministry of Land, Infrastructure and Transport and the National Assembly Special Committee on Budget and Accounts to reflect the Cheongju Airport service fee budget in November 2025. The ruling and opposition parties agreed to cooperate in securing Chungbuk's budget beyond party lines.

Democratic Party lawmaker Lee Kwang-hee said, "We must secure the Cheongju Airport budget in terms of regional infrastructure expansion and balanced national development," adding, "We will do our best to additionally reflect the service fee in the National Assembly review process." People Power Party lawmaker Eom Tae-young said, "Cheongju Airport is essential for enhancing industrial competitiveness as an aviation hub in the central region," adding, "We are strongly requesting the government and party to reflect the budget."

Chungbuk Province plans to secure an additional 500 million won in service fees by working closely with National Assembly members during the National Assembly budget review. A provincial official emphasized, "If the budget is not reflected in the National Assembly review, the Cheongju Airport runway construction project could be delayed for several years," adding, "We will mobilize all administrative power to secure the budget."

Reporter Choi Jong-ryong